Op 1 november 1946 werd de VERA opgericht welke ontstaan is uit een aantal afzonderlijke ondernemingen, vandaar de naam VERenigde – Autobusdiensten, met als grote animator de heer Kolkman.
De dienst begint met 3 lijnen, en men beschikte over een Chausson, een Praga/ECF, een Bedford OLBD, en een Ford/ECF, en in hetzelfde jaar verschenen er nog 2 Ford/Wayne schoolbussen.
Aanvankelijk liepen de zaken niet slecht, in 1949 bereikte men het topjaar, men vervoerde 600.000 reizigers met 237.000 buskilometers. Doch na 1950 liep het vervoer al terug
In 1947 kwam lijn 4 in exploitatie, en hiervoor kwamen er twee Ford Trambussen extra indienst, welke overigens ook voor het tourwerk gebruikt werden.
Kennelijk waren vier lijnen wel al te veel voor een stad als Deventer, want per 1 januari 1950 werd dit al weer teruggebracht 2 lijnen, t.w. Zandweerd-Brink-Tuindorp en Brink-Ziekenhuis.
Jan Kolkman trad in 1953 af als directeur en werd opgevolgd door Hein Hardon, ook geen onbekende in de autobuswereld. De garage en busstalling was reeds eerder verkocht en alle bussen stonden dag en nacht buiten aan de Bergsingel. In hetzelfde jaar, 1953 dus, werd het lijnennet weer uitgebreid naar 4 lijnen, waarvan elke lijn slechts 3 dagen per week bediend werd.
U kunt zich voorstellen dat dit veel klachten opleverde, zodat er spoedig weer dagelijks werd gereden.