1943

    Een aantal Krupp bussen der serie 121-145, 152-173 was geruime tijd voor een speciaal

werkliedenvervoer in gebruik.

 In het begin werd hiervoor nog dieselolie toegewezen,   

   maar toen dit te schaars werd, ontving men voor

deze ritten synthetische benzine, hetgeen

verbouwing van de motoren noodzakelijk maakte.

  Goed beviel deze brandstof niet: vooral als de

motoren te warm werden, trokken zij zeer slecht.

 

Kromhout bus 151 met een onbekende Krupp als aanhangbus te Arnhem station

                                                                                   Let op de verduisterde koplampen en een gewijzigd front vanwege het aanpassen

         van de motor voor houtgas gebruik.

 

bouwjaar 1943

G.T.W. bussen

terug

 

Doch het aantal Kromhout bussen was niet voldoende om daarmee alle diensten te rijden.

Om die reden werd er een aantal Krupp-motoren aangepast.

Deze gaven erg veel problemen en hadden een buitengewoon hoog houtverbruik.

Ten einde raad lukte het om van Gemeente Tram Amsterdam een 10-tal buiten-dienst gestelde

Kromhoutbussen over te nemen, waarvan men de 4cyl. 4-takt dieselmotoren in 10 Krupp-wagens inbouwde.

 

Onderstaande bussen werden van een houtgasgenerator voorzien:

 

Kromhout 6-cyl.: 106 t/m 117 en 146 t/m 151

Krupp bussen 104, 118 t/m 121, 125, 131, 139, 141, 173 en 950