1943

 

 Gedurende de oorlogsjaren 1940-1945 was het in verband met gebrek aan fossiele brandstoffen noodzakelijk

een gedeelte van het aanwezige materieel-park tijdelijk ingrijpend te verbouwen.

 Als eerste werd ertoe overgegaan de Krupp bussen 94 t/m 103, 105, 445 en 446 tot aanhangwagen te verbouwen.

 Op deze wijze kon men toch voldoende plaatsruimte bieden, ondanks een verminderde toewijzing van brandstoffen.

 Om het gewicht te reduceren werd de motor met aandrijving verwijderd.

 Wel bleef de stuurinrichting intact, waardoor er een chauffeur aangesteld moest worden om de bus te besturen.

 Remmen hoefde deze niet, de bediening vond plaats via slang-verbindingen vanaf de voorste wagen.

 De bussen met de sterkste motoren die in het G.T.W.-wagenpark aanwezig waren, werden aangewezen om deze

 combinatie’s te trekken, te weten de Kromhout bussen uit de serie 106-111, 112-117 en 146-151.

 

bouwjaar 1943

G.T.W. bussen

verder